وب سایت سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

No Install Flashplayer

شنبه 5 اسفند 1396
السبت 9 جماد ثاني 1439
Feb 24 2018

باورهای نشاط بخش شیعه

 
 
منبع : پاک نیا، عبدالکریم؛ امام زمان (ع) سرچشمه نشاط جهان، ص: 55
بشر امروزی در بُعد صنعت و تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده، امّا ابعاد دیگر نیازهای انسان را فراموش کرده است. او گر چه به سرعت از نظر تکامل علوم مادی در حال پیشرفت است امّا متاسفانه در بعد معنوی به همان سرعت در حال پس رفت می باشد.
 
انسان ماشینی امروز همزمان با یک گامی که به سوی ترقی در زاویه صنعت بر می دارد گامی دیگر از فضایل اخلاقی و معنوی فاصله می گیرد. آلودگی محیط زیست، نژاد پرستی به جای رعایت تمام حقوق بشر، گسترش روز افزون فقر در قاره افریقا و کشورهای جهان سوم، قرار گرفتن 85 درصد ثروت جهان در دست 15 در صد جمعیت آن، ایجاد درگیری های ساختگی برای فروش سلاح، گسیخته شدن روابط خانوادگی و کم رنگ شدن عاطفه و محبت در جهان، پدیده زشت قاچاق انسان و زنان و دختران، پیدایش بیماریهای نو ظهور و خطرناک، اوج گرفتن فساد و بی بند باری، تبلیغات معکوس ودروغین رسانه ای، بخشی از پی آمدهای رقت انگیز و فاجعه بار تمدن امروز بشری است که ملتهارا خسته و افسرده و نگران کرده است.
 
در اینجاست که همه چشمها به یک منجی حقیقی در جهان دوخته شده است که با ظهور خود به همه این گرفتاریها پایان دهد. در این میان پیروان مکتب تشیع با اعتقادات عمیق خود در موضوع مهدویت وانتظار، آینده ای روشن و پر امید رادر افق دید خود دارند.
 
بخشی از باورهای امید آفرین شیعه دراین مورد عبارتست از:
 
1- تداوم ارتباط خالق و مخلوق
«هانری کربن» استاد فلسفه و مستشرق نامدار فرانسوی می گوید: «به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته و به طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پا برجا می دارد.
 
مذهب یهود، نبوّت را که رابطه ای است واقع میان خدا و عالم انسانی در حضرت کلیم ختم کرده، و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد صلی الله علیه و آله اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع می کند، همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شده اند، اهل سنّت از مسلمانان نیز در حضرت محمد صلی الله علیه و آله توقف کرده و با ختم نبوت در ایشان دیگر رابطه ای میان خالق و مخلوق موجود نمی دانند تنها مذهب تشیع است که نبوت را با حضرت محمد صلی الله علیه و آله ختم شده می داند ولی ولایت را که همان رابطه هدایت و تکمیل می باشد بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می داند[1]
 
2- پیروزی نهائی حق باوران
قرآن می فرماید: «هُوَ الَّذی ارسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَدِینِ الحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَی الدین کلّه وَلوکره المشرکون؛[2] او چنان خدایی است که پیامبرش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند اگر چه مشرکان ناخشنود باشند».
 
امام باقر علیه السلام تحقق کامل این آیه را در عصر ظهور می داند و می فرماید: پیروزی نهایی حق که خدا آنرا وعده کرده است به هنگام قیام مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود، آنچنان که هیچ کس در جهان باقی نمی ماند مگر این که به نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله اقرار خواهدکرد»[3]
 
3- استقرار حکومت صالحان
انسان منتظر به آینده ای درخشان امیدوار و خوش بین است. هر قدر در دنیا مفاسد بیشتر شود و دنیای به اصطلاح متمدن، جهان بشریت را به سوی توحّش و بربریت پیش ببرد و از کارهای عقلانی و منطقی فاصله بگیرند و خشم و شهوت را بر عقل چیره سازد، باز موضوع انتظار نقطه امیدی است که بعد از این همه جهل و غفلت و نادانی و ظلمت و یأس و نگرانی، فروغی روشنی بخش را نوید می دهد که در آینده ای نه چندان دور جهان به نور کمال و معنویت روشن خواهد شد.
 
انسان در پس پرده های متعدد فریب و مکر و خدعه به فطرت خود توجه دارد. او در حال عادی که به خود می آید، از ظلم و فساد و بی بند و باری متنفر است. هنگامی که سخن از انتظاری نوید بخش و امید آفرین مطرح می گردد، انسان خسته از این همه ظلم و ستم و دروغ و مکر و ریا، با خود زمزمه می کند که آیا می شود چنین روزی برسد که این همه مشکلات حل گردد و با خود نجوا می کند:
 
 
 
سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی
 
دل زتنهایی به جان آمد خدایا همدمی
 
                                                                          
 
آن گاه آیات وحی به او مژده می دهد که بلی: «وَ لَقَد کتَبْنا فی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ انَّ الارْضَ یرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ[4]؛ در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته ام درآینده وارث حکومت زمین خواهند شد.»
 
این خوش بینی بر گرفته از کلام وحی، انسانهای منتظر را به خودسازی و حرکت به سوی کمال معنوی و فرهنگی و زندگی نشاط بخش و امید آفرین سوق می دهد.
 
4- حتمی بودن ظهور
ظهور حضرت مهدی در باور یک مسلمان شیعه آنچنان حتمی است که همواره به او آرامش می بخشد او پیوسته به این سخن رسولخدا صلی الله علیه و آله می اندیشد که فرمود: «
 
لو لم یبق من الدّنیا الّا یومٌ واحد لطوّل الله ذلک الیوم، حتّی یبعث رجلًا من اهل بیتی یملأالارض عدلًا و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً؛
 
اگر از عمر دنیا جز یک روز نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند تا مردی را از خاندان من برانگیزد که صفحه زمین را پر از عدل و داد کند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است».[5]
 
5- عدالت فراگیر مهدی علیه السلام
اعتقاد به عدالت مهدوی آنچنان عمیق و ریشه دار است که عدل وعدالت با نام آن گرامی عجین شده است و آن بزرگوار در روایات و دعاها به «ناشر عدل» و «عدل منتظر» و «عدل مشتهر» موسوم گردیده است. امام باقر علیه السلام فرمود:
 
«اذا قامَ قائِمُنا فَانَّهُ یقَسِّمُ بِالسَّوِیه وَ یعدِلُ فی خَلقِ الرَّحمانِ البِرّ مِنهُم وَالفاجِرَ؛[6]
 
چون قائم ما قیام کند [امکانات ] به طور مساوی تقسیم می کند، و در میان خلق خدا- با نیک و بد- به عدالت رفتار می نماید.»
 
ودر سخن دیگری عدالت گسترده آن گرامی رااین گونه توضیح می دهد:
 
«یبلُغُ مِن رَدِّ المَهدِی المَظالِمَ حَتّی لَوکانَ تَحتَ ضِرسِ اسنانٍ شَی ءٌ انتَزَعَهُ حَتّی یرُدَّهُ؛
 
احقاق حقوق در سایه حکومت عادلانه امام مهدی علیه السلام به جائی می رسد که اگر حقی در زیر دندان انسانی هم باشد امام آنرا پس گرفته و به صاحبش بر می گرداند.»[7]
 
پی نوشت ها
 
[1] سيره پيشوايان، ص 722.
 
[2] توبه/ 33.
 
[3] تفسير مجمع البيان، ج 5، ص 38.
 
[4] انبياء/ 105.
 
[5] تاويل الآيات، ص 327.
 
[6] وسائل الشيعه، ج 9، ص 282.
 
[7] حياة الامام المهدى عليه السلام، ص 286.

 

 

 

 

 

 

 

مناسبت ها

آخرین مطالب

عکس

 

   

 

گالری عکس

صوت و فیلم

اوقات شرعی



تازه های نشر

آمار بازدیدکنندگان

0000826937
امروزامروز249
دیروزدیروز3571
این هفتهاین هفته249
این ماهاین ماه29190
کل بازدیدهاکل بازدیدها826937
www.ahoorae.com

آمار بازدید کنندگان به صورت مخفی

امروز28
دیروز84
این هفته497
این ماه1865
مجموع195661

آی پی بازدیدکنندگان : 54.196.215.69
Unknown ? Unknown Sat 24 Feb 2018 08:05